Aandacht voor structuur, talent en toekomst.
Aandacht voor structuur, talent en toekomst.
Aandacht voor structuur, talent en toekomst.
Aandacht voor structuur, talent en toekomst.
Aandacht voor structuur, talent en toekomst.

De Vlindertuin

Leerjaren 6 en 7

Welkom bij de Vlindertuin. In deze groep zitten 19 leerlingen in de groepen 6 en 7. De stamgroepleiders zijn Mandy (maandag en dinsdag) en Ton (woensdag, donderdag en vrijdag). Net als de kinderen hebben ook zij ieder hun eigen talenten. Mandy is een echte boekenwurm. Ze leest de kinderen graag voor en wekelijks bespreken we nieuwe kinderboeken door middel van boekpromotie. Zelfs de kinderen die minder van lezen houden, worden enthousiast. Ton is de muziekmeester. Op zijn gitaar begeleidt hij de groep bij o.a. het tafelliedje om de tafels te automatiseren. Onlangs heeft Ton de kinderen muzieklessen gegeven over ritme. Ieder kind mocht een emmer meenemen van thuis en daarop drummen. Wat een leerzaam feest.

Als afsluiting van de kinderboekenweek kregen we bezoek van Fred Diks! Hij schreef de boeken van Koen Kampioen, James Blond en de nieuwe reeks van Schippers van de Kameleon. Ruim een uur vertelde hij de leerlingen over zijn inspiratiebronnen en hoe een boek tot stand komt. De kinderen hebben zeer aandachtig geluisterd en een aantal heeft besloten om later zelf ook auteur te worden.

In de Vlindertuin werken we met een beloningssysteem, Classdojo. Kinderen die goed mee doen met de uitleg, goed samenwerken, stil werken enz. kunnen hiervoor punten verdienen. Dit doen we omdat we geloven in de positieve gevolgen van het geven van complimenten. De groep spaart samen voor 500 punten en dan volgt een groepsbeloning. Dit jaar hebben we al twee groepsbeloningen gehad.  Zo hebben we een keer het spel 'Wie is de mol?' gespeeld en een gezellige high tea middag gehouden. Wat is het toch een fijne groep.

We werken in de school met de methode Blink. Het is een hele prettige thematische methode waarin natuur, geschiedenis en aardrijkskunde aan bod komt. Het eerste thema van dit jaar was 'Wereldse kinderen'. We hebben geleerd over kinderen en families in het heden en verleden en culturele verschillen. Als eindopdracht hebben de leerlingen onderzoek gedaan naar één familie of kind uit het verleden. Normaliter sluiten  we de thema's af met de hele school en zijn ouders van harte welkom om hierbij aanwezig te zijn. Helaas is dat in deze tijd niet mogelijk. Daarom hebben de leerlingen de gevonden informatie ingesproken als audiobestand en hebben we posters voor het raam gehangen. Voor de ouders ontstond een heuse audio/museumtour. Wat waren we trots op de leerlingen van de Vlindertuin.